vasael.ir

کد خبر: ۷۹۰۹
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۵۷ - 07 March 2018
در نشست تخصصی«حجاب اجباری آری یا خیر» مطرح شد؛

حجاب | حکم الهی یا قانون مدنی؟

وسائل ـ کارشناس در امور زن و خانواده در رادیو معارف دلیل حجاب خواهی در غرب را تشکیل جنبش های«لباس های عفیفانه» عنوان کرد و گفت:« انقلاب عفیف» آنان به این معنا است که دختران آنها نمی خواهند لباس های غیرعفیفانه بپوشند و در واقع در برابر برهنگی قیام کرده اند.

به گزارش خبرنگار وسائل، مریم معین الاسلام،عضو هیأت علمی دانشگاه فرهنگیان قم در نشست تخصصی«حجاب اجباری آری یا خیر» در دانشکده الهیات دانشگاه فردوسی مشهد در ابتدا با اشاره به خطبه فدکیه به علل انحراف  مسلمانان در صدر اسلام پرداخت.
وی با تأکید براین مطلب که حضرت فاطمه (س)در آن دوران تلاش کرد که مردم را نسبت به دلایل وعوامل این انحراف آگاه سازد، اظهارکرد: درواقع توجه مسلمانان به سمت شیطان رفت و از مسیر درست خارج شدند و نتوانستند در مسیر حق قرار بگیرند چرا که بر باطل اصرار ورزیدند.

 

وی در خصوص پیام قرآن نسبت به امر حجاب، ادامه داد: تا سال پنجم هجرت رسول مکرم اسلام(ص) دستوری برای حجاب از سوی خداوند متعال نازل نشده بود تا اینکه عده‌ای از بانوان که برای حضور در اجتماع و کلاس درس حضرت رسول(ص) با اذیت و آزار تنی از اراذل قرار گرفتند و نزد حضرت رفتند و خواستار راهی برای رهایی از اینگونه مزاحمت‌ها شدند.
معین الاسلام اضافه کرد: بعد از مراجعه بانوان به خدمت پیامبر(ص) آیه ۵۹ سوره احزاب نازل شد که خداوند حکیم در این آیه طرح داشتند تا بانوان برای حضور در صحنه‌های اجتماعی و ایفای نقش از جلباب استفاده کنند.

کارشناس امور زن و خانواده رادیو معارف گفت: بر اساس تفسیر مفسران جلباب پوششی از نوک سر تا نوک پا، سراسری و گشاد است که از دوطرف باید به هم نزدیک شود تا حریمی برای پوشش یک بانو ایجاد کند.
وی اظهار کرد: این ایجاد حریم پیامی به جامعه مخابره می‌کند که من به عنوان یک زن برای خود ارزش قائلم و به کسی اجازه نمی‌دهم تا به این حریم تجاوز کند.
معین الاسلام افزود: وقتی زن مانند عروسک بزک کرده در جامعه وارد شود، این حرکت بدان معنی است که برای خود ارزش قائل نیست اما یک بانو وقتی با حریم وارد جامعه شود نشان می‌دهد برای یک کار انسانی وارد جامعه شده، لذا مورد تکریم و احترام است.
وی ادامه داد: نزول آیه حجاب نشان از این است که اسلام مخالفتی با حضور اجتماعی بانوان ندارد، لذا برای آرامش خود زن پوششی خاص معرفی کرده تا عزت، عظمت و ارزش پیدا کند.

فراهم شدن ظرفیت پذیرش و نزول آیات تکمیلی حجاب
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگیان قم عنوان کرد: در زمان جاهلیت جوانی با نگاه کردن به یک زن زیبا که پوشش زمان جاهلیت را داشت از خود بیخود و در نهایت به دیواری برخورد کرد و میخ روی دیوار صورت این جوان را زخمی کرد.
وی ادامه داد: این جوان به حضور حضرت رسول(ص) رفت و مشکل را با ایشان مطرح کرد که عده‌ای از بانوان با این پوشش نامناسب باعث مشکل برای مردان می‌شوند که پس از این ماجرا آیه ۳۰ و ۳۱ سوره نور بر پیامبر(ص) نازل شد.
معین الاسلام اضافه کرد: در این آیات علاوه بر اینکه حجاب تکمیلی زن آمده به مردان نیز توصیه شده که چشمان خود را از نامحرمان فروبندند.
وی افزود: اما چرا اینکه آیات حجاب به یکباره برپیامبر نازل شد این بخاطر حکیم بودن خداوند است تا ظرفیت مردم فراهم شود و نیاز به حجاب تکمیلی در آنان به وجود آید و سپس این آیات نازل شود تا پذیرش برای افراد آسان باشد.

کارشناس در امور زن و خانواده رادیو معارف در این خصوص که خداوند در قرآن فرمودند: «زنان زینت‌های خود را آشکار نکنند»، تصریح کرد: در روایات داریم که ترک زینت برای بانوان بیشتر از سه روز جایز نیست اما این زینت نباید برای نامحرم آشکار شود.
وی گفت: بحران غرب این است که به دلیل برهنگی زنان، بانوان جذابیت خود را از دست داده و مردان به همجنسگرایی، روابط جنسی با عروسک منعطف و حیوانات روی آورده و خانواده ها از هم پاشیده شده است.
کارشناس در امور زن و خانواده دررادیو معارف درادامه با اشاره به این مطلب که برهنگی نسخه ای است که توسط جریان های غربی برای دختران و زنان کشور ما پیچیده شده است، تصریح کرد: در شرایطی که زنان غربی نسبت به شرایط فعلی خودشان معترض نیستند و به سمت حجاب روی آورده اند متأسفانه دختران و زنان ما اصرار دارند راهی را که آنان رفته اند و به بن بست رسیده اید دوباره تجربه کنند. 
وی درادامه درباره علل روی آوردن مردان غربی به همجنس گرایی گفت: با توجه به شریط جامعه، مردان غربی به لحاظ جنسی در فضای باز سیراب می شوند و نسبت به همسران خود دیگر کشش و جذابیتی ندارند و به همین دلیل خانواده ها از هم پاشیده می شوند.

 


عریانی آستانه رضایت مندی مردان را پایین می آورد
معین الاسلام ادامه داد: عریانی آستانه رضایت مندی مردان را پایین می آورد به گونه ای که هیچ عشقی در جامعه آمریکا باقی نمانده است چرا که هیچ سر و اسراری باقی نمانده است و زن همه وجود اوعریان است و وقتی ازدواج صورت می گیرد چیزی از این زن غربی مخفی نمانده است که بخواهد برای همسر خود آشکار کند.
وی با بیان اینکه قربانی این جریان برهنگی زنان هستند نه مردان، تصریح کرد: سن ازدواج و نوع ازدواج در حال تغییر است و وقتی ازدواج دایم و رسمی ما تبدیل به ازدواج های سفید و مثلثی می شود در واقع به دلیل بی حجابی است که این موارد برای جامعه ما خیر و برکتی نخواهد داشت.
معین الاسلام درادامه به بیان تفاوت های نگرش های غربی درباره زنان پرداخت و گفت: بیشتر زنانی که در غرب به سمت حجاب آمده اند می گویند ما به دنبال ارزش های بر باد رفته خودمان هستیم چرا که با این برهنگی ما را براساس ظاهرمان قضاوت می کنند.
وی دلیل این حجاب خواهی را تشکیل جنبش های«لباس های عفیفانه» درغرب عنوان کرد و گفت:« انقلاب عفیف» آنان به این معنا است که دختران آنها نمی خواهند لباس های غیرعفیفانه بپوشند و در واقع در برابر برهنگی قیام کرده اند.
عضو هیأت علمی دانشکده فرهنگیان قم ابرازکرد: طرحی را که اسلام برای پوشش زنان داده است امروز پس از قرنها که آنان اعلام کرده بودند که نیازی به وحی نیست دوباره به دنبال آن هستند چرا که متوجه آثار سوء برهنگی شده اند.


انقلاب اسلامی با حجاب بانوان مطرح شد
معین الاسلام با بیان اینکه حجاب لباس رزم یک زن مسلمان است، اضافه کرد: ترس غرب از حجاب بانوان است چرا که انقلاب اسلامی ما با حجاب بانوان در سراسر دنیا مطرح شده و این حجاب است که دشمنان اسلام را دچار وحشت کرده است.
وی با اشاره به اینکه امروز در جامعه غربی اسلام‌خواهی و حجاب به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، اظهار کرد: در اروپا پس از یک قرن برهنگی به این رسیدند که مشکلات عمده از همین امر است لذا این مطابله گری ایجاد شده است.
معین الاسلام تصریح کرد: در فرانسه که مهد آزادی است، وقتی دیدن بانوان به حجاب روی آوردن به دلیل وحشتی که از فراگیری حجاب داشتند قانون ممنوعیت حجاب را وضع کردند.
عضو هیئت علمی دانشکده فرهنگیان قم و کارشناس در امور زن و خانواده رادیو معارف گفت: اما امام خمینی(ره) مدل جدیدی از زن بودن را به جامعه عرضه کردند زنی که حجاب دارد، اصالت دارد و در صحنه‌های اجتماعی و سیاسی هم همپای مردان حضور پیدا می کند.

پرسش و پاسخ
سوال ـ وقتی که با روسری نیستم و با تاپ هستم و وقتی با تمام آن چیزهایی هستم که شما از آن می ترسید در آن موقع نه کالا هستم و در عین حال خودم را مانند یک عروسک به کسی نمایش نمی دهم و از طرفی سعی ندارم که جلب توجه داشته باشم و نه می خواهم خانواده بقیه را نابود کنم.
اگر قرار است ازدواجی که هر کدام از شما دارید با رنگ موی من و امثال من و اینطور چیزها زندگی شما به خطر بیفتد به شما پیشنهاد دارم که با این مرد ازدواج نکنید و بهتر است در انتخاب همسرتان بیشتر دقت کنید.

به مردها به چشم یک سری افراد بی کنترل و بی احتیاط و ولنگار و اینهمه درگیر ظاهر زنان نگاه نکنید چرا که مردهای خانواده من و مردهای همه خانواده های دوستان آدم های درست و حسابی هستند و نمی توان اینگونه برچسب ها را به آنان زد و شبیه این قماشی که شما ترسیم دارید نیستند .


پاسخ: نمونه هایی از کشورهای غربی برای شما مثال زده شد که برهنگی چه آثار سویی را برای آنان داشته است و این اصل مسلم است ونمی توانید آن را منکر شوید چرا که جنبش عفیفانه نشان دهنده این است که عریانی برای جامعه آسیب زا است و خداوند با این طرح حجاب می خواهد جلوی این مشکلات را بگیرد که همچنان جذابیت ها فقط مربوط به کانون خانواده باشد.
نمی توان این موضوع را انکار کرد که وقتی مردی از صبح تا شب بیرون از منزل است در شرایطی پیش می آید که در حدود صد محرک در مسیر منزل تا محل کار برای مردان وجود دارد و شما نمی توانید ادعا کنید که یک مرد تحت تأثیر این صد محرک قرار بگیرد و دچار مشکل نشود مگر اینکه شما بخواهید گرسنگی یک انسان را انکار کنید چرا که تحریک پذیری مردان از طریق نگاه است و وقتی نگاه آنان تحریک شود نخستین آسیب متوجه خانواده و همسرش است و این یک حقیقت است و شما یکسری از مسلمات را که تجربه بیان می کند انکار می کنید و بهتر است که ببینید دستاورد غرب در این سالها چه بوده است.


سوال: حکومت ها چه حقی دارند که مردم را به زور روانه بهشت کنند؟« همراه با تأیید و تشویق حضار»


پاسخ: «مسئله لا اکراه فی دین» در آیه الکرسی آمده است چرا که دین مبتنی بر اندیشه و انتخاب است و لذا هیچ اجباری براساس این آیه راجع به دین وجود ندارد چرا که نمی شود اعتقاد را تحمیل کرد و دین در حوزه اعتقادات است و اعتقاد تحمیل شدنی نیست اما حجاب یک رفتار است نه اعتقاد و همانطور که گفته می شود شما می توانید به روزه اعتقاد نداشته باشید اما وقتی در جامعه اسلامی هستید نمی توانید تظاهر به روزه خواری داشته باشید.
اعتقاد تحمیل شدنی نیست ولی رفتار وقتی در جامعه می آید هر جامعه ای قاعده های رفتاری خود را دارد و روی آن قاعده ها تأکید می ورزد و حجاب یک رفتار است و به همین دلیل قاعده مند است و با توجه به این موضوع هر رفتاری در جامعه باید مبتنی بر قواعد و قوانین آن جامعه باشد.
درعین حال شما در منزل خودتان می توانید لخت و عریان در حضور همه مردان باشید در صورتی که این رفتار به سطح جامعه نیایید و هیچکس به شما اعتراضی ندارد چرا که حیطه شخصی است وهیچ تحمیلی به شما نمی شود ولی وقتی در جامعه حضورمی یابید و آنهم جامعه ای که قوانین خاص خود را دارد شما باید رعایت کنید در شرایط فعلی کسی به شما نمی گوید که مجبور هستید که دیندار باشید اما در جامعه دینی باید به قوانین آن احترام بگذارید همانطور که برای یک ساختمان سازی ساده قاعده مشخص وجود دارد بنابراین هر کشوری قواعد خاص خود را دارد و ما باید به آن قوانین احترام بگذاریم.
همانطورکه برای رفتن به دانشگاه اجباری وجود ندارد ولی زمانی که وارد دانشگاه شدید دیگر نمی توانید تا ساعت ده صبح بخوابید و نسبت به ساعات درسی دانشگاه بی توجه باشید چرا که دانشگاه را پذیرفته اید و باید قوانین خاص آن را عمل و اجرا کنید و پایبند باشید.


سوال: فرض کنید که الان در زمان رضاشاه هستیم و حکومت به اجبار چادر را از سر شما بیرون بکشد و من کسی هستم که به حجاب اعتقادی ندارم و خواسته حکومت مطابق میل میل من است در این صورت آیا به عنوان یک همجنس و همنوع خودتان قبول می کنید در چنین شرایطی به شما بگویم که هر کشور و جامعه ای قواعد خاص خود را دارد و از شما  به عنوان همجنس خودم درباره این حجابتان دفاع نکنم؟


پاسخ: من ابتدا از قوانین  کشور و نظامی دفاع می کنم که به آن رأی داده ام وآن را پذیرفته ام و از طرفی 90 درصد مردم هم به این نظام رأی داده اند و من وظیفه دارم که از حجاب دفاع کنم چرا که این موضوع به مصلحت جامعه و فرد ونظام برمی گردد و به شما سفارش می کنم که با توجه به اینکه در این نظام زندگی می کنید این موضوع را باید بپذیرید که نظام کشور شما نظام جمهوری اسلامی است وهزینه های زیادی برای برپایی آن شده است و از طرفی شما همانطور که قانون چراغ راهنمایی را پذیرفته اید چرا که یک شهروند هستید و عقل ایجاب می کند که قوانین دیگر را هم باید بپذیرید.
وقتی کار شما جلوه عمومی دارد به احترام عموم مردم باید حجاب را پذیرفت مگر اینکه شبکه اجتماعی کاملا تغییر پیدا کند و همانطور که رعایت کردن چراغ راهنمایی جزو حقوق شهروندی است حجاب هم جزوهمین حقوق است و فرد نمی تواند از زیر بار عمل به آن شانه خالی کند چرا که حجاب نیز یک قانون است.
و از طرفی اگرعبودیت خداوند را پذیرفته ایم لذا باید دستورات پروردگار را نیز بپذیریم و اگر به عنوان یک ایرانی، ایرانی بودن را پذیرفته ام و دارم از همه امکانات این کشور استفاده می کنم باید قوانین ملی را بپذیرم و به آن احترام بگذارم و مهمتر از همه اینکه احساس نکنم با هیاهو می توانم قوانین را تغییر بدهم.
در عین حال شما در مهمانی های خانوادگی و دوستانه آزاد هستید با هر مدلی از پوشش ظاهر شوید ولی در اجتماعی که درصد بالای آن را متدینین تشکیل می دهند و درآن زندگی می کنند عقل و دموکراسی می گوید که باید به آرای دیگران احترام گذاشته شود وفکر نکنید که می شود با سرو صدا این قواعد را عوض کرد چرا که در حال حاضر نشانه ای از تغییر نیست مگر اینکه واقعا نظام جمهوری اسلامی مجددا رأی گیری شود و رفراندوم برگزار شود و نود درصد مردم بگویند که ما اسلام را نمی خواهیم و به نظام جمهوری اسلامی رأی ندهند که در اینصورت طبیعی است که قوانین مطابق با همان نظامی که با آرای مردم شکل بگید قوانین هم مطابق با آن شکل خواهد گرفت و فعلا نظام، نظام جمهوری اسلامی است.


سوال: آیا حجاب مسئله اساسی کشور است که به آن دامن زده شده است؟ اگر مشکل اساسی کشور ما نیست پس چرا اینهمه بودجه سر آن می ریزند؟


پاسخ: در واقع حجاب مسئله اساسی ما نیست اما حجاب از آن لحاظ حائز اهمیت است که نماد است و نماد دینداری کشور ماست و دین در کشور ما مهم است چرا که نظام ما، نظام دینی است وگرنه به اندازه حجاب، معروفها و منکرها نیز اهمیت دارد اما اهمیت حجاب ازآن جهت که جنبه نمادی برای کشور دارد در رتبه نخست اولویت ها قرار می گیرد ولی با این موافق نیستم که سایر مشکلات رها شود و فقط دنبال مسائل مربوط به حجاب باشیم و مطالبات دیگر مردم پاسخ داده نشود و فقط برای خط گم کردن، حجاب را پررنگ کنیم.
کسی که روسری سفید را برروی چوب انداخت به نماد ما اهانت کرد وآنهایی که نماد شناس هستند می دانند تحقیری را که این فرد نسبت به ملت و ملیت و دین ما انجام دادتحقیر سختی بودو  هر کسی حتی اگر دیندار هم نباشد به تعبیر امام حسین(ع) فقط آزاده باشد این کار درست نبود چرا که حتی شکل گرفتن این چوب نسخه ای بود که از خارج از کشور مدیریت شده بود و این عمل در آبشخور دیگری غیر از آبشخور وحی این کار برنامه ریزی شد چرا که اینها زخم خورده ملت ایران هستند.
و از طرفی در شرایط فعلی تمدن غرب در معرض فروپاشی و خطر است و آنان چاره ای ندارند جز اینکه اسلام را آنهم در ام القری جهان اسلام که همان ایران است مورد هجوم قرار بدهند و مهمترین نماد اسلامی را که همان حجاب است مورد هجوم قرار بدهند و این طبیعی است.
شما باید در واقع مطالبه دیگری نیزمی داشتید که چرا یک قانون و حکم الهی را اینگونه تحقیر کرده اید و آن موضوع را نباید می پسندید چرا که  به مبنا و حقوق و نماد کشور ما اهانت شد و اینهم باید مورد اعتراض قرار بگیرد و باید یک مسیر اعتدال و خردمندانه و خردورزی شده را بپذیرم.
از رنسانس بشر روی این قضیه تکیه کرد که من عقل و خرد دارم و باید، بایدها و نبایدهایم را خودم تعیین کنم و نسبت به وحی اعلان بی نیازی کرد و یک قرن بر روی این دیدگاه اصرار کرد و از شما خواهش می کنم که بروید و ببینید که دستاورد اعلام این بی نیازی به وحی چیست و حتی زنان اندیشمند غربی به این فکر افتادند که دوباره جنبشی به راه بیندازند و خدا را به کشور خودشان بازگردانند.
کتاب «فمنیست و مذهب» بر آسیب های کنار گذاشتن خداوند اشاره می کند و اصرار دارد که جنبشی تشکیل شود که خدا به متن جامعه بازگردد و این چیزی است که آنها بعد از یک قرن کنارگذاشتن خداوند به آن رسیده اند.


سوال ـ آیا حجاب و عفاف دو واژه ای هستند که باید با هم باشند در حالی که ما به عفاف بیشتر از حجاب نیاز داریم؟


پاسخ: حجاب و عفاف دو مقوله ای هستند که نمی شود آن ها را از هم جدا کرد و نمی توان عفیف بود و ادعا کرد که حجاب نیاز نیست چرا که این دو از یکدیگر تفکیک ناپذیرند و دو مقوله درهم تنیده هستند که از هم جدا نمی شوند./294/ص
تهیه و تنظیم: فاطمه ترزفان


 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
اوقات شرعی
۲۴ / ۰۲ /۱۴۰۳
قم
اذان صبح
۰۴:۲۷:۱۱
طلوع افتاب
۰۶:۰۴:۴۳
اذان ظهر
۱۳:۰۳:۲۲
غروب آفتاب
۲۰:۰۱:۱۶
اذان مغرب
۲۰:۱۹:۵۲